Blog

Senaryoda Diyalog

Diyalog senaryonun önemli yapıtaşlarından biridir ve çok dikkat edilmesi gereken bir konudur. Birçok iyi film hikayesi, sağlam olmayan diyaloglar sebebiyle arka planda kalmış, unutulmuştur. Ki birçok senarist de bu noktada hatalar yapmaktadır.

Senaryo diyalog izmir sinema okul kurs mustafa akkad

Diyalog, film anlatımının en güç öğrenilen yanlarından biridir. En çok karşılaşılan yanlış, diyaloğun çok fazla bilgi ile doldurulmasıdır. Dramatik durum yeteri kadar açıklıkla yoğurulmadığında, anlatılması gereken her şey diyaloğa yıkılır ve uzun sıkıcı bir anlatım oluşur. Bundan kurtulmanın yollarından biri de sahneyi diyalog olmadan yazmaya çalışmaktır. Bu sahnenin olmazsa olmazı dramatik çerçevesi hakkında fikir edinmemizi sağlar. Sahnenin amacı nedir? Kişilikler/tipler ne istemektedir? Gerçekte ne olmaktadır? Yaşanılanları hareketle, jestle, mimikle, bir nesne ile, dekor ile gösterebilir miyim? Nasıl sağlayabilirim bunu? Tüm bu sorulara cevapları sahnemizde verirsek diyalog da çok daha kolay yol alırız. Başlangıçta uzunca verdiğimiz sıkıcı diyaloglar azalacak ve anlatım sadece görselle kendini gösterecektir. Kullandığımız diyaloglar da hiçbir anlatıma gereksinim duymadan durumlardan kaynaklanmalıdır.

Senaryo diyalog izmir sinema okul kurs mustafa akkad

Diyaloğun pek çok önemli işlevi vardır. Diyalog anlamı ve manası açısından gerçekçi ve inanılır olmalıdır. Kişilikler/tipler konuştuklarında, onların konuşma biçimleri öyle olabilecek izlenimi vermelidir. Organik olmalıdır diyalog. Bütünü belirlememeli, bütün tarafından belirlenmelidir. Akışa göre gitmelidir. Diyalog konuşan kişiyi belirlemeli, tanımlamalıdır. Kişinin kendisini ifade ediş biçimi bize bu kişi hakkında çok fazla şey anlatacaktır. Bu ön planda tutularak karakter düşünülmeli ve ona uygun diyaloglar yazılmalıdır. Diyalog, konuşmanın duygusal halini yansıtmalıdır. Burada da, söylenenlerden çok nasıl söylendiği önemlidir. Mesela gördüğümüz kişi çevresindekilerle konuşmayı sevmeyen içe kapanık biri fakat birini gördüğü anda konuşmak için çabalıyor, biz burada gördüğü kişinin önemli olduğunun farkına varırız ayrıca diyalog eklenmesine gerek yoktur.

Diyalog yazımında yapay bir izlenimden kaçınmalıyız fakat film diyaloğu doğal konuşmanın mekanik bir türü de olmamalıdır. Günlük konuşmanın tekrar edici, uzun ve sıkıcı konuşmalarından kaçınmalıyız. Diyalog gerçek konuşmanın kopyası değil taklididir. Diyalog yazım açısından tüm kurallara uymak zorunda değildir, akademik bir kitap yazmıyoruz sonuçta. Her gün karşılaştığımız insanların konuşması gibi olmalıdır, doğal. Diyalogdaki genel kuralımız söylenenlerin duygusal içeriği, sözcüklerin anlamlarından daha önemlidir.

Kaynakça

Foss Bob , Sinema ve Televizyonda Anlatım Teknikleri ve Dramaturji. İstanbul: Hayalbaz Yayınları, 2009

Mustafa Akkad Genç Sinema Okulu
Yazan Genç Sinemacılar

"Fotoğraf gerçektir, sinema ise saniyede yirmi dört kere gerçektir."

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *